Emely-en-Baruch.reismee.nl

Woensdag 26 oktober

‘s Morgens 26 oktober

Goedemorgen allemaal, het is hier nu half tien en we gaan zo met de bushboys in de matatu naar de supermarkt om een voetbal te kopen. De jongens hier houden heel erg van voetballen. Natuurlijk gaan we de jongens ook verwennen met een colaatje, ook hebben we beloofd wat boodschappen te kopen langs de kant van de weg, wat rijst en groenten en fruit. We zijn benieuwd hoe het gaat verlopen... spannend, jullie horen er snel meer van...

We vinden jullie berichtjes allemaal zo super leuk... dat hebben we erg nodig en kijken er ook echt naar uit!! Ja gisteren gaven we een paar jongens een paar sokken... nou geweldig!!! Wat een blijdschap!! M’n rose teenslippers zijn ook al weggegeven en die van boeg overigens ook... maar we zeiden; mogen we er a.u.b. nog een paar dagen op lopen???

Ook zijn de mensen heel gek op tasjes, en ja het tasje wat Baruch in het vliegtuig kreeg is ook al weggegeven... haha maar ook die leveren we vrijdag pas in!!

Nu snel naar de matatu en kijken of het ons ook lukt om voor 30 cent weg te komen... in een over overvol busje!!! Dikke kuz voor allemaal, we missen jullie, dikke kuz voor al de lieve kinderen op de sloep en in het internaat Asante sana!!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

’s Avonds 26 oktober

Hier zijn we weer, na mag ik wel zeggen een ZEER enerverende dag… Ja hoor om tien uur liepen de jongens al met hun kleren in de zee, we werden van ver af al toegeroepen. Zodra we verzameld waren kwam er een masai in en zei; ik zal jullie wel begeleiden door de bush... of hij dat deed om geld te ontvangen of om dat het echt veiliger was... ik vroeg de oudste jongen... weet je zeker dat het oke is, yes yes...

Daar begonnen we aan onze wandeling met de tassen kleren, toiletartikelen en kadootjes. Wat een wandeling! Het duurde zeker 40 minuten totdat we een klein dorpje in de vallei zagen liggen.. lieve vrienden wat er dan door je heen gaat is met geen pen te beschrijven... echt lieve Hennie, je kunt het echt niet vergelijken met het werk voor W en D wat jullie allemaal fantastisch doen in Nederland, je zou het echt moeten voelen en ruiken...

We kwamen langs de toiletruimte voor het hele dorp, een klein hutje... Overal mensen en kinderen die voor hun hutje zitten en spelende kinderen, op een gegeven moment kwam er een mama uit een hutje en wuifde ons al van ver toe! We werden omarmd en mochten gelijk in haar hutje van slechts 4 of 5 vierkante meter komen. De ruimte was gevuld met koffers en 2 bedden waar 4 kinderen en de mama slapen, papa was niet in beeld... We moesten gelijk op de bedden zitten en de jongentjes vertaalde de vragen van mama. Baruch is erg geliefd en nogmaals ze vinden zijn sproeten, die toegenomen zijn door de zon, geweldig en ik zeg tegen iedereen dat is mijn White Masai!!!

Op een gegeven moment zijn we toegezongen door het gezin en zijn we naar het hutje van onze andere vriend Richard gegaan. Zijn vader woont wel bij hen met de moeder en nog een zusje! We hebben daar echt een goed gesprek gehad en ook daar werden de kadootjes goed ontvangen! Ook hebben we wat geld achtergelaten. Deze mensen woonden nu 2 weken op dat stukje land en konden elk moment weggestuurd worden omdat ze de huur van 100 euro per jaar niet kunnen betalen!!

We kwamen in een goed gesprek en we kwamen er samen over uit dat je een miljoen kunt hebben of niks maar als je de Heere Jezus niet kent als je Borg en Middelaar, dan is er voor niemand hoop! We vroegen of er een Bijbel in het hutje was en ja hoor, daar kwam onmiddellijk de Bijbel in Swahili naar buiten. Ik vroeg of Richard Psalm 23 wou lezen. (De HEERE is mijn Herder) Zodra hier uit de Bijbel gelezen wordt gaan de mensen uit respect staan... We hebben gesproken over die psalm. Ook vroeg ik hem psalm 92 het laatste vers te lezen, waarin staat dat de Heere recht is; Hij is mijn Rotsteen en in Hem is geen onrecht! We wensten hun dat allemaal van harte toe!

We werden uitgeleid tot aan de weg, we zijn toen naar de weg gelopen en daar kwam op een gegeven moment de matatu, en jullie zullen het geloven of niet maar met z’n 6e!!!! voor honderd shilling!!

We zijn doorgereden naar de nakumatt de plaatselijke supermarkt en voor de jongens echt een oase!!!! We hebben een bal uitgezocht, voor de papa en de mama's en het kleine zusje nieuwe slippers... snoepjes, chips en drinken, schriften, potloden, zeep, zeepblokken om de handwas te doen ook mochten de jongens een ijsje uitzoeken, wat een feest!! Toen we langs de fietsen liepen zei 1 van de jongens; mama (zo noemen de mensen je hier) look!!! ja lieverd, zei ik, prachtig hè maar zie ik er uit als een miljonair??? Hij moest lachen en o wat had ik het hem gegund...........
Na het eten van het ijsje buiten in de brandende zon zijn we met de tuk tuk... richting hun village gereden. De jongens zijn toen uitgestapt en Baruch en ik zijn doorgereden richting hotel, we hadden het zoooooooooooooooooo warm echt niet te doen, maar wat een ervaring!!

Vanmiddag zijn we opgehaald door de manager Justus en Mohammed, we zijn toen gelijk doorgereden naar Auntie Leah. Arianne koopt bij haar altijd Keniaanse handel, we hebben ingekocht voor de Zeeuwse Family dagen in de Zeelandhallen Goes, allemaal hartelijk welkom!!!

Daarna doorgereden naar Kebene, we zijn uitgenodigd om te blijven eten.... en.... iedereen goed lezen... Boeg die nooooit ‘s avonds eet thuis… heeft KENIAANS gegeten!!!! Ik ben zo trots op mijn Boegie... hij past zich zo geweldig aan!!!

Alle kinderen gaan dan in de rij staan, vanavond kregen we een soort koek met bruine bonen. Iedereen wacht totdat iedereen zit en dan worden er een paar kinderen uitgekozen om te bidden. Niemand praat en als je klaar bent zeg je dank u wel en dan zegt iedereen your Welcome!!! Dan ga je je bord afwassen! Zelfs boeg deed mee!!!

Na het eten doen de kinderen avondsluiting!
Er wordt een Bijbelgedeelte voorgelezen en om de beurt leg je de tekst uit. (Jesaja 58 vers 12: En die uit u voortkomen, zullen bouwen de oude verwoeste plaatsen; de fundamenten, van geslacht tot geslacht verwoest, zult gij oprichten; en gij zult genaamd worden; Die de bressen toemuurt, die de paden weder opmaakt, om te bewonen.)

Daarna gaat iedereen op z'n knieën om de Heere te danken ook. Een auntie zegt een naam en dat kind bidt!

Daarna hebben we de kadootjes van de vrouwen in aktie uitgedeeld, maar omdat het al donker was en ik geen foto's voor jullie kon maken meiden, mochten de kadootjes pas morgen opengemaakt worden :(

Welterusten allemaal! Morgen gaan we van geld van vrouwen in aktie boodschappen doen voor de mensen in de village van Kebene!! Dat vinden jullie zeker weten oke he!! Dat zal dus ook weer een bijzondere dag worden.. maar vandaag was het a blessed day! Thank you Lord for one more day!

Reacties

Reacties

nieck verton

heey baruch is het daar leuk?en heb je lekker gespeeld met de jongens en nog gefeliciteerd.
heey tante emely hoe gaat het met u?

Carolien S

Hey, nou wij vinden het ook ontzettend leuk om op de hoogte te blijven van jullie belevenissen hoor! Echt bijzonder, wat een verschil met hier...
Geniet ervan hè!
Liefs Carolien xxx

Josephine

Wat is t toch leuk om jullie bijzondere ervaringen te lezen. Nog meer verhalen graag, nog veel verhalen aub! En ook heel graag wat foto's. Of hebben jullie de camera ook al weggegeven??
Xxxxxx

Carolien K

Erg leuk om jullie verhalen te lezen! Bijzonder om
dit allemaal mee maken.....
geniet ervan groetjes uut Nieuwekarke!

Lianne

Ben benieuwd hoor naar het verhaal hoe het allemaal verlopen is met de bushboys! Wel erg leuk voor Boeg dat hij daar ook vrienden heeft!! xxx

Jolanda

Echt super om jullie belevenissen te volgen! En dat zijn er een hoop!
Geniet nog even! Geef die lieve kindertjes een hele dikke knuffel!
Liefs

conny

Ik denk dat je idee hebt dat je er al 3 weken bent. Al helemaal vertrouwd. Boeg mis je papa al? Die zit maar samen met Gooite ;-(
Veel succes nog en geef maar veel liefde aan alle kindertjes
Kus van ons

Jacobine

Hoi tante en Boeg!

Wat een bijzondere ervaringen maken jullie mee! Leuk zeg dat je vriendjes hebt gemaakt boeg!
Geniet er maar van!
Erg leuk ook om op de hoogte te blijven van al jullie belevenissen!
Liefs!

Danny

Haha, das wederzijds dan. Ik volg jullie graag, al was het maar om je mooie verhalen!

Gisteren was ik even stil, moest overwerken, maar vandaag ben ik weer bijgelezen.

Ist gelukt met de voetbal Boeg? Kunnen de boys daar goed voetballen?

Emely Geuze

Foto's komen na terugkomst er op Sis, dat lukt me hier niet !!!

Emely Geuze

Het gaat goed hoor Nieck, Peter en Somba zijn zooooooooooo leuk!!! dikke kuz van tante eem en boeg

Elienne

Hallo daar! Geweldig in 1 woord deze verhalen.
Ik heb het met bewondering gelezen. Super!
Psalm 62:9
XXX

Hannah Timmerman

O, wat een geweldige ervaringen hebben jullie! Ik zie het plaatje al helemaal voor me... goud waard! Dit ga je van je leven niet meer vergeten... en dat wil je trouwens ook niet! Als rijke westerling maken zulke ervaringen je alleen nog maar rijker, maar dan op een veeeeeel mooiere manier!
Nog een paar hele goede en gezegende dagen gewenst!

Inge

Lieve Eem en boeg, mama en ik zijn nu bij oma. Ik heb net een paar verslagen voor gelezen en oma vond het prachtig! Mama en ik ook! Geniet van de laatste dagen! God Bless! Xx vanuit elburg!

Rieke

Lieve collega,

wij missen jou ook op de Sloep maar we zijn zo blij dat we je kunnen volgen! en we hebben zo'n zinin je verhalen volgende week. geweldig knap van Boeg om alles te eten. vraag het recept dan kun je 't thuis ook maken ;).

liefs van ons

john

hallo emely leuk hoor die verhalen van jullie ik lees ze elke dag. ik dacht nu maar even een berichtje sturen. je koffer is zeker leeg als je terugkomt hahaha nog veel plezier hoor die laatste dagen groetjes aan baruch en een goeie reis terug spreek je snel weer op FB ik mis je daar wel hoor haha... de mac donalds op schiphol staat klaar met een big mac die lusten jullie wel denk ik groetjes john.....

tante Janneke

Wat een indrukwekkend verhaal Emely! Jij bent trots op Boegie maar ik ben trots op jou! Dikke knuffel hoor!

Neef Dave

Hee tante Eem & Baruch!

Heb net alle verhalen gelezen, wat zijn het mooie verhalen!
Het lijkt me ongelooflijk mooi en moeilijk om die totaal omgekeerde wereld daar te zien! Fijn dat ook alles goed verloopt! Geniet er nog even van en tot snel hee!!!

Dikke Xussen Dave

Meester De Voogd

Dag Baruch,

Ook ik volg jullie verhalen. Je maakt veel mee! Fijn dat je daar vrienden hebt! En ook fijn dat jullie daar iets voor de mensen kunnen doen!
Nog goede dagen toegewenst!
Op school hopen we verder van jou te horen en te zien hoe het was.
Ik hoop je in gezondheid op school weer te zien.

Hartelijke groeten,

De meester

jochem

hey boeg

hoe gaat het nu

Emely

De voetballen waren snel stuk door de zon :(

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!